maandag 5 mei 2014

[Dutch] een verhaal over vandaag

This blog post will be in Dutch only, since it will contain some of my writing. I do not write often but I felt inspired today.

-


Voor de verandering ga ik hier nu dus Nederlands schrijven. Vroeger schreef ik veel, het is de laatste tijd veel minder geworden. Dit stukje heb ik vandaag tijdens mijn werk op papier gekrabbeld. Programmeerwerk lijkt soms mijn brein te vergiftigen, dus ik had wat afleiding nodig. Dit stukje is dan ook semi-autobiografisch. Het gaat over een programmerende vrouw, die er eigenlijk niet voor gekozen heeft.

-

Ze zat daar maar. Aan haar bureautje. De andere programmeurs waren ijverig aan het werk. Ze keek naar links, naar de witte mok die deze dag thee, chocolademelk en water heeft bevat. De restanten chocolade zijn nog zichtbaar. Vergezeld van het gekuch en gemuis van haar collega's staart ze naar het scherm. 16:41, de werkdag is bijna voorbij. Ze kan haast niet wachten.
Ooit had ze bij toeval het idee gekregen om ICT te studeren, nu heeft ze daar spijt van. "Dit is niet wie ik ben." denkt ze. Het zwarte toetsenbord, de naamloze tafel, het eeuwige beeldscherm met krioelende tekens. Stef zucht. Blijkbaar gaat het bij hem ook niet vlot. Al lijkt hij meer gemotiveerd. Hij zat er al toen ze vanochtend om 3 over 9 kwam aansjokken.
"Zouden ze geen spijt hebben van hun keuze?" vraagt ze zich af.

Code. Lappen vol regels zijn op haar scherm. Het wordt logica genoemd. Zij vindt er niets logisch aan. Waar de syntaxis haar vroeger mysterieus had geleken, wekt het haar nu alleen maar irritatie op. Niet meer begrijpend scrollt ze erdoorheen, alleen maar om de illusie op te wekken dat ze druk bezig is. Hekjes, slashes, komma's en puntkomma's. Zo ongeveer alle leestekens zijn vertegenwoordigd. If $user_id is in_array($users) doe dit, else doe dat. Het echte leven kan niet zo makkelijk opgedeeld worden.

-

Over ICT, foute studiekeuzes en het technische keurslijf zou ik een hele roman kunnen schrijven, denk ik. Vooral over vrouwen die erin terecht komen en zich er niet thuis voelen.
Misschien ga ik vaker dingen schrijven. Ik had eraan gedacht om een nieuw blog hiervoor te maken, maar ik denk dat ik het gewoon op dit blog houd. Met meerdere blogs wordt het lastig bijhouden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten